Besteed zorg aan de omgeving

Zorg ervoor dat het onderzoek steeds plaatsvindt in een prettige, vertrouwde omgeving.
Voor deelnemers die niet goed kunnen omgaan met nieuwe situaties is het prettiger om af te spreken in hun eigen woonomgeving.
Organiseer de sessie op een rustig tijdstip.
Zorg ervoor dat de deelnemers niet onnodig afgeleid worden, zodat ze hun aandacht op de taak kunnen richten.
Zorg ervoor dat de deelnemers zich op hun gemak voelen bij het uitvoeren van een activiteit, vooral als deze plaatsvindt in een publieke ruimte.
Zorg voor een veilige omgeving waar deelnemers zich voldoende op hun gemak voelen en zich niet beoordeeld voelen, zodat ze rustig kunnen experimenteren met de technologie.
Legenda
Autisme
Licht Verstandelijke Beperking
Autisme & LVB
Bronnen

Francis, P., Balbo, S., Firth, L. (2009). Towards co-design with users who have autism spectrum disorders. Universal Access Inf Soc 8, 23-135. DOI 10.1007/s10209-008-0143-y

Hourcade, J.P., Bullock-Rest, N.E., Hansen, T.E. (2012). Multitouch tablet applications and activities to enhance the social skills of children with autism spectrum disorders.  Personal and ubiquitous Computing 16(2), 157-168.

Kranenborg, K., Cremers, A.H.M., Paulissen, R.T, van den Berg, H., Tak, S. van Gameren-Oosterom, H.B.M., Schoonhoven, B.H.A. & Prins, M.J. (2013). Ontwerpen van gebruikersinterfaces voor cognitieve diversiteit: Toegang tot audiovisuele content voor gebruikers met een verstandelijke beperking. TNO rapport TNO 2013 R11341.

Lioyd, V., Gahterer, A., Kalsy, Su. (2006). Conducting Qualitative Interview Research with People with Expressive Language Difficulties. Qualtitative Health Research 16(10), 1286-1404, DOI: 10.1177/1049732306293846.

Porayska-Pomsta, K., Frauenberger, C., Pain, H., Rajendran, G., Smith, T., Menzies, R., Lemon, O. (2011). Developing technology for autism: an interdisciplinary approach. Personal and Ubiquitous Computing, 16(2), 117-127. 10.1007/s00779-011-0384-2