Een Wizard of Oz prototype lijkt aan de buitenkant echt te werken maar de techniek wordt feitelijk gesimuleerd, bijvoorbeeld omdat het met de hand wordt bediend (niet zichtbaar, of niet in het oog springend, voor de participant). Op die manier kan de ‘gebruikservaring’ worden besproken zonder dat het product al technisch gerealiseerd hoeft te worden.
In het MyDayLight project is een Wizard of Oz prototype geevalueerd met drie personen met autisme die niet bij het voortraject betrokken waren, om zo een ‘frisse blik’ te krijgen op het concept.
De opzet van de sessie was als volgt:
- Introductie van doel van de evaluatie
- Uitleg over het productconcept en het idee erachter
- Kennismaking met het prototype; evaluatie: hoe interpreteren de gebruikers de verschillende interactie-elementen?
- Uitleg over hoe het product werkt aan de hand van het prototype
- De deelnemer speelt een scenario uit waarin verschillende kern-interacties met het product zijn verwerkt
- Nagesprek met open vragen
Een gebruikers ‘Expert-review’ met Wizard of Oz prototype.
- Het concept uitleggen: ten eerste, het concept was uitgelegd aan de klanten door gebruik te maken van een uitgesponnen scenario van het gebruik van het product en door de demo-app van Dynamic Balance te tonen. De klant droeg het horloge prototype dat tegelijkertijd de gebruiker leverde met dezelfde feedback als in het scenario, in volgorde voor de klanten om zich de werking van het product voor te stellen beter.
- Het concept ervaren: de tweede stap is het product ervaren door een bericht op te nemen, klikken op een referentiecirkel en door een activiteit in hun appartement (was zetten in de droger, thee zetten, een spel spelen). Tijdens de activiteiten verandert de cirkel van het horloge (bestuurd vanaf een afstand) volgens hoe stressvol lijkt de situatie te zijn. tevens de cirkel beweegt minstens één keer ‘onder’ en ‘over’ de referentiecirkel, ontvangt de klant er minstens één waarschuwen van trillingen en één telefoontje met hun eigen bericht. Tijdens het doen van de activiteiten, vroegen we de klanten om hardop te denken, en in momenten dat we vroegen hen naar hun ervaring met het horloge. Daarna spraken we opnieuw over hun ervaringen met het product.