Stickies plakken in je eigen ‘leefwereld’

De cliënten worden gevraagd om een typische dag in de week na te spelen. De creatieve activiteiten helpen om tot dieper inzicht te komen (‘tacit knowledge’) over de praktijk van het dagelijks leven. (Visser, Stappers, Van der Lugt, & Sanders, 2005).
Tijdens de activiteit plakken cliënten stickers op de plekken van de activiteit met smileys.
De cliënten kiezen de smiley die past bij hun stemming terwijl ze de activiteit uitvoeren. Er zijn ook lege stickers om nieuwe emoties toe te voegen. Een korte annotatie kan worden toegevoegd op een lege tekststicker.
De activiteit wordt uitgevoerd door de client met hulp van begeleider en ontwerper/onderzoeker.
Aan het eind wordt een foto genoemen van een ‘moment’ die centraal staat in de activiteit.
Naast deze tour door de dagelijkse activiteiten van de client worden kaartjes gebruikt met dagelijkse producten erop in een interview over de dingen die de client gebruikt in het dagelijks leven.
Inzichten worden samengevat op een whiteboard met toevoegingen van de deelnemers.
Resultaten worden door de ontwerper omgevormd tot persona en enkele scenario’s. Voorbeelden van persona’s zijn Henk, Amy en Jona.

Reflectie

Beide deelnemers wilden niet op de foto, waardoor we de ‘momenten’ niet konden vastleggen en alleen stickers zonder personen konden fotograferen. De deelnemers wilden de dagelijkse situaties niet naspelen. Ze kwamen wel uit de stoel om de locaties en objecten van belang in hun omgeving te laten zien. De interviews waren openhartig en vol met details. De aanwezigheid van de zorgverleners leidde tot een gesprek/discussie met directe feedback op wat de clienten te zeggen hadden. Het resultaat was een rijk beeld van het dagelijks leven van de client.

SaveSave

SaveSave